Co dělat v případech, když zjistíte, že v informačním listu chybí některé údaje? Jaké údaje se většinou v tomto listu nenacházejí? Za kým zajít a koho se zeptat, případně jakým způsobem doložit, že jste byli zaměstnanci firmy či společnosti nebo podniku, který dnes již ukončil svou činnost, a vy nemůžete zpětně najít zaměstnavatele, který by potvrdil váš pracovní poměr, odvody daní a podobně? A co si vůbec musíte vzít s sebou, když žádáte o starobní důchod?
Co všechno nenajdeme v informativním listu, který rozesílá Česká správa sociálního zabezpečení?
§ Náhradní doby pojištění (za dobu studia, povinnou vojenskou službu, mateřskou dovolenou)
§ Doba zaměstnání v cizině
Tyto položky se zaznamenávají do informativního listu až při podávání žádosti. Zjistíte-li, že některý z vašich zaměstnavatelů ještě nedodal potřebné informace, musíte ho sami popohnat. Pokud si nevíte rady, nebojte se kontaktovat sociální pracovníky a požádat je o radu.
Co když jste pracovali u podniku, který už neexistuje?
Máte několik možností, jak dokázat, že jste byli zaměstnanci firmy, které dnes již neexistuje a od níž nemáte automaticky na správě sociálního zabezpečení zprávu a potřebné údaje, můžete tuto pracovní činnost doložit několika způsoby:
§ Fotokopií listu se zápočtem
§ Občanským průkazem, pakliže v něm je razítko firmy a datum od – do
§ ROH legitimací, jestliže se v ní nacházejí známky o příspěvcích
§ Výplatními páskami
§ Kopií listiny o zdanitelných příjmech
V případě, že jste částečný invalidní důchodce a pobíráte invalidní důchod, musíte také doložit kopii o těchto příjmech.
Doklady s sebou:
§ Občanský průkaz
§ Doklady o studiu
§ Muži: doklady o vykonání vojenské služby
§ Ženy: doklady o výchově dětí
§ Doklady o dobách pojištění
§ Doklady o „náhradních dobách“
Jak dlouho budete na vyřízení žádosti čekat?
Ze zákona je to 90 dní, ale většinou o tomto rozhoduje ČSSZ mnohem dříve, zpravidla do 60 dní.