Rozhodně nejde jen o telefonování. V dnešní době, kdy můžeme mít v telefonu téměř celý svět, o naši pozornost usiluje stále častěji. Stále rostoucí část lidí a tedy i řidičů je na mobilu přímo závislá.
Při telefonování je sice pozornost řidiče snížena, může být duchem někde úplně jinde, nicméně pořád hledí před sebe, je se situací ve vizuálním kontaktu a může tak na hrozící nebezpečí nějakým způsobem reagovat. Píše-li SMS zprávu nebo věnuje-li se zprávám na sociální síti, ani nevidí před sebe.
Podle průzkumu za volantem telefonuje asi 60 procent řidičů, telefon v ruce však přitom drží více než polovina z nich. Téměř třetina řidičů se přiznává k tomu, že za jízdy píše SMS zprávy nebo chatuje na sociálních sítích.
Jak je mobil za volantem nebezpečný, si nejlépe uvědomíme při pomyšlení na to, jakou vzdálenost s autem ujedeme jen při letmém pohledu na displej telefonu. Při dodržení předepsané rychlosti na dálnici, tedy 130 km/h, ujede náš vůz za jedinou vteřinu celých 36 metrů. Při krátkém pohledu na mobil, který trvá jen 3 vteřiny, ujede náš vůz nekontrolovatelně vzdálenost delší než je fotbalové hřiště.
Manipulace s telefonem při řízení je třetím nejčastěji pokutovaným prohřeškem, před ním je již jen jízda bez pásů a překročení rychlosti. Problém je s prokazováním přestupku, protože ve správním řízení pak bývá tvrzení policisty proti tvrzení řidiče. Policie postupně pořizuje dalekohledy s fotoaparáty, které jsou schopny tento přestupek zaznamenat. Při přiznání řidiče nebo prokázání přestupku jsou současně s pokutou řidiči do jeho karty připsány 2 body. Nejčastěji tento přestupek páchají řidiči dodávek do 3,5 tuny, tedy většinou zásobování a kurýrní služby.
Vůbec však nejde o přistižení, prokázání a postih, jde především o bezpečnost vlastní i ostatních účastníků silničního provozu. Všichni se přece chceme vrátit domů.